Istoria meme-urilor și cum le folosim ca instrumente de comunicare

  • septembrie 20, 2022
  • Marius Olteanu
  • 10 min read

Prezentă pe toate platformele din social media, multiplicată și răspândită de la o persoană la alta într-un ritm extrem de rapid, prin mijloace non-genetice (în special prin imitație) mema a devenit un simbol al culturii digitale, un instrument de comunicare prin intermediul căruia mesajul se propagă mai repede decât o poate face oricare alt element cultural sau sistem de comportament.

Întrebarea este: ne putem folosi de aceste imagini și texte ̶ pe cât de interesante sau amuzante, pe atât de ֦trecătoareˮ ̶ ca instrumente în interiorul unei strategii de marketing pentru o companie/ un produs sau chiar o personalitate publică? Și dacă da, cum ne folosim de ele într-un mod cât mai elocvent? În materialul de azi ne propunem să identificăm câteva detalii despre istoria meme-urilor (ce înseamnă ele de fapt) și să descoperim, în același timp, cum le putem folosi într-un mod cât mai eficient.



Notă pentru obsedații de gramatică: chiar dacă puținele dicționare care explică acest cuvânt spun că este vorba despre un substantiv feminin (memă / meme), pentru naturalețea exprimării, am preferat să scriem despre meme / meme-uri.


Cum au devenit meme-urile… un meme

Cuvântul „meme” provine din grecescul „mimema” care înseamnă „lucru imitat sau copiat”. „Mema” este un concept evoluționist introdus în 1976 de biologul Richard Dawkins în cartea sa „Gena egoistă”, care definește ipotetica unitate de informație culturală moștenită, utilizată și transmisă de individ. Primul „meme” vizual documentat este graffiti-ul „Kilroy was here” devenit foarte popular în anii 1940, și care a căpătat forme diferite în mai multe țări.


Un meme online este, așadar, un concept care se răspândește rapid prin intermediul instanțelor de comunicare din online: mailuri, bloguri, forumuri, imageboard-uri, site-uri de socializare sau servicii de videohosting precum YouTube. Meme-urile sunt idei modificate intenționat prin intermediul creativității umane, făcându-le diferite față de principiul inițial asupra conceptului. Așadar, dacă la nivel social meme-urile evoluează și suferă mutații similar evoluției darwiniste, în spațiul online acestea sunt conștientizate și modificate intenționat de către utilizatori.

Beneficiile meme-urilor în strategia ta de marketing

Din perspectiva marketingului există o mulțime de avantaje ale meme-urilor. Poate cel mai important aspect este acela că permit o conectare directă și mult mai bună cu publicul decât în cazul metodelor tradiționale, transmit mesajul direct, amuzant, și astfel ajung necondiționat la utilizator. Însă există numeroase alte motive pentru care merită să le integrezi în campania ta de marketing, precum:

• Meme-urile sunt ieftine

Orice brand se poate folosi de un meme deja existent în online cu scopuri legate de comunicarea propriilor mesaje sau poate crea un meme propriu, de la zero. Iar când spunem că oricine poate crea un meme, nu exagerăm deloc. Site-uri precum Meme Generator sunt destinate special pentru a te ajuta să îți creezi un meme inedit. Ușor de realizat și deloc costisitoare, meme-urile sunt metode de advertising ce nu dau prea mare bătaie de cap specialiștilor în comunicare. Aceștia doar trebuie să armonizeze imaginea și textul cu mesajul brand-ului și cu trendurile culturale din momentul viralizării. În plus, atunci când folosesc un meme deja conceput, e recomandat să fie atenți la detaliile privind drepturile de autor, care diferă de la caz la caz.


• Meme-urile devin instant virale

Cum spuneam și mai sus, rețelele sociale din prezent reprezintă cadrul perfect pentru transmiterea unor gene culturale precum meme-urile. De fapt, pare că sunt create special pentru propagarea mesajelor prin intermediul meme-urilor. În 2022, o postare trebuie în principiu să atingă o coardă sensibilă a publicului și, astfel, aproape instantaneu poate deveni planetară.

În afara faptului că acestea nu necesită o planificare reală, au și o mare șansă de a deveni virale. Viralizarea este scenariul la care visează orice marcă și afacere, de fapt. Iar cele mai de succes meme-uri sunt cele care surprind, într-un format prietenos, un sentiment, un gând, un moment. Factorul de actualitate, foarte important în politica meme-urilor, nu trebuie neapărat să se regăsească în imaginea inițială, el poate fi adăugat de către utilizator prin conținut care să direcționeze publicul către un context nou.

De exemplu, toți am văzut bebelușul de succes adaptat la diferite circumstanțe, relevant pentru un anumit brand, o anumită poveste, fără a periclita mesajul de bază, dar de fiecare dată în legătură cu un alt moment în timp și spațiu.

Față de alte tipuri de marketing, targetul principal al meme-urilor este format preponderent din tineri, cei care gustă glume mai relaxate, mai puțin pretențioase.

• Meme-urile pot fi un instrument puternic în marketingul de brand

Există și posibilitatea că brand-urile să creeze conținut cu potențial în sine de meme. Un exemplu relevant este cel când Netflix a lansat materialele de promovare a filmului Bird Box. Una dintre poze a devenit sursă pentru nenumărate meme, și chiar dacă criticii de film nu au fost foarte încântați de filmul propriu-zis, comentariile au fost mult diminuate de efectul pozitiv al meme-urilor. Iar scopul comercial a fost sigur atins: Bird Box a avut 45 de milioane de vizualizări în 7 zile de lansare, ceea ce putem numi generic ֦efectul memeˮ. Un alt film al cărui conținut a generat de la sine meme-uri noi ce au alimentat rating-urile Netflix este Squid Game. În corelație cu succesul controversat al acestui film, Pepsi a atras peste 37.000 de aprecieri pentru o imagine de pe Instagram cu referințe simbolice la Squid Game.

• Meme-urile dezvăluie o latură umană a companiei tale

A folosi meme-uri înseamnă inevitabil a dezvălui părți umane ale produsului tău. Numeroase brand-uri au aderat la campania ֦10-year challengeˮ generată de Facebook, devenită un fenomen viral pentru că, așa cum indică cele mai multe studii despre contagiunea online, oamenii sunt mai predispuși să dea share, să facă parte dintr-o comunitate atunci când se simt văzuți, când ceea ce văd sau aud reflectă starea lor de fapt. O astfel de validare socială au căutat și milioanele de utilizatori care au participat la ALS Ice Bucket Challange. Statisticile au vorbit de la sine: 220 milioane de dolari au fost donați pentru organizațiile care se ocupă de pacienții care suferă de scleroza laterală amiotrofic, iar, în total, provocarea în sine a strâns un miliard de vizualizări pe YouTube.

Ceea ce înseamnă și că nu este neapărat nevoie ca un meme să fie amuzant, el poate aborda probleme ale societății în care trăim, poate să ne pună pe gânduri sau să ne invite să facem ceva ca să schimbăm lucrurile în bine.

• Meme-urile generează feedback instantaneu

Trebuie să fim realiști, majoritatea meme-urilor apun la fel de repede pe cât răsar. Dar chiar și așa, ele pot aduce un plus de valoare prin simplul fapt că generează instantaneu feedback din partea publicului și astfel ajungi să conștientizezi mai repede decât îți imaginai profilului clientului tău.

Poate un meme să-ți garanteze succesul?

Meme-urile îți pot asigura drumul spre succes sau, din contră pot deservi imaginii unui brand. La fel ca atunci când utilizezi în marketing jargonul sau argoul, este important să recunoști potențialele capcane ale utilizării meme-urilor. Da, folosindu-te de ele vizibilitatea ta ar putea face un salt uriaș sau, dimpotrivă, te-ai putea discredita cu ele. Se poate întâmpla chiar și să nu aibă niciun impact.

Iar cheia succesului în acest joc dual succes – eșec stă în înțelegerea publicului, raportat întotdeauna la momentul respectiv, care contribuie la ceea ce se întâmplă în lumea reală sau digitală în momentul decolării meme-ului tău. Un secret mic, dar important este, de exemplu, acela că meme-urile nu funcționează dacă transmit mesaje de vânzări în mod ostentativ.

De aceea, când introduci meme-urile în strategia ta de marketing trebuie să:
1. fii la curent cu tot ce înseamnă cultura pop;
2. dezvălui o parte umană a produsului sau brand-ului tău
3. găsești canalul potrivit, de la LinkedIN la TikTok;
4. identifici tonul cel mai potrivit;
5. cunoști preferințele publicului tău, tendințele și provocările societății.



Orice s-ar spune, însă, un meme chiar are puterea de a dinamiza marketing-ul. Conținutul care se poate partaja direct, organic, fără nicio procedură sofisticată este o mină de aur pentru marketing.

Un alt model este acela în care mema se articulează pe un personaj devenit viral, ajuns la celebritate foarte consolidată, pisica ursuză, celebra Grumpy Cat care a generat șuvoaie de meme.

Un exemplu elocvent este cel al revistei New York preia imaginea motanului ce pare veșnic scârbit de toate și o asociază pe copertă, în contrast ironic, cu branduri care au înflorit după criza economică. Rezultatul este o imagine de forță, care nu duce lipsă de semnificații subtile.

Există branduri care mizează total pe umor în promovare. Memele li se potrivesc mănușă în campaniile de marketing, fiind un discurs care continuă firesc, care nu te surprinde, dar pe care, de asemenea, îl aștepți cu nerăbdare.

Am un meme, ce fac cu el?

Sincronizarea este totul, până la urmă. Momentul potrivit, tendința care este pe val în acel moment și canalul de comunicare cel mai potrivit (Facebook, Instagram, Reddit, Twitter ș.a.m.d) fac rețeta perfectă. În acest sens, un alt exemplu memorabil este cel când toată lumea vorbea despre filmul Godzilla vs. Kong. Internetul era practic înțesat cu meme-uri în care cei doi titani se confruntau.



KFC a luat atunci o decizie extrem de îndrăzneață: și-a creat propriul meme împotriva concurenților săi McDonald și Burger King. Un tweet perfect care a primit peste 155.700 de retweeturi și 705.000 de like-uri.

Potențialul de viralizare este imens: am râs ieri, voi râde și azi și mă aștept să râd și mâine cu prietenii mei, poate chiar voi avea șansa să fiu primul care vorbește și partajează noutatea. Da, meme-urile pot fi folosite și pentru a determina o implicare mai mare a consumatorului, dar și pentru a închega comunități.

Când ești la curent cu tendințele, ești activ în sesiunea de comentarii și adaugi constant meme-uri, marca are șansa să fie percepută ca prietenoasă și mai accesibilă de către clienți sau de către audiență.

Aceasta este o modalitate foarte potrivită pentru a atrage și a spori implicarea audienței pe profilul tău de social media, cu toate beneficiile care decurg din aceasta.

Prin urmare, fii conectat la canalul de distribuție al meme-urilor și nu te lăsa! Fluxul e important. Odată ce stabilești un ritm, trebuie să te ții de el, pentru că vei crea așteptări la nivelul cărora trebuie să te ridici.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *