Comunicarea internă: multă inspirație, și mai multă transpirație, categoric o complicație

  • iulie 14, 2022
  • Marius Olteanu
  • 5 min read

Sună absolut a ficțiune, dar a existat demult un angajator pentru care oamenii săi erau gata să își dea viața, la propriu – și mulți chiar au făcut-o.
Sigur, e un pic cam mult raportat la realitatea anului 2022, dar chiar și așa, istoria ne oferă un exemplu interesant de Employer Value Proposition din anul 1796, dacă știm să rafinăm din toată povestea aspectele utile în zilele noastre.
„Soldați, sunteți dezbrăcați și prost hrăniți! Guvernul vă datorează mult și nu vă poate da nimic. (…) Planul meu e să vă conduc în cele mai fertile câmpii ale lumii. Provincii bogate și orașe mari vor fi în puterea voastră; acolo veți găsi onoare, glorie și bogăție. Soldați ai Italiei! Vă vor lipsi curajul sau perseverența?”, scrie în proclamația dată de tânărul, pe atunci, general francez Napoleon Bonaparte, la începutul campaniei din Italia, în 1796.
Este unul din cele mai bune discursuri motivaționale de criză în domeniul resurselor umane, o comunicare internă de zile mari. Urmarea a fost că 40.000 de soldați francezi au bătut fără drept de apel de trei ori mai mulți inamici și restul îl citiți în diverse cărți de istorie.

Cum mergem pe câmpul de bătălie astăzi
Acum, e cu totul nerealist să încerci aceeași schemă într-o clădire de birouri cu aer condiționat, unde oamenii au dificultăți să aleagă între cappucino și espresso, se plâng că îi chemi la muncă la birou și au dileme existențiale dacă să comande la prânz pizza sau ciorbă.
Sau reacționează cum pot și ei la lipsa de leadership?
Și totuși, cum comunicăm cu soldații noștri astfel încât să nu fugă, să nu dezerteze, să își facă treaba și să mai arate și entuziasm la toate aiurelile corporatiste? Napoleon nu a evitat problema: oamenii lui chiar erau înfometați și cu uniformele supra-uzate.
2022: dacă eviți să vorbești deschis despre ce-i apasă pe oameni, orice altceva le-ai spune nu are sens. De aceea, orice strategie de comunicare internă trebuie să înceapă cu un audit despre ce doare în organizație. Poate fi aerul condiționat prea slab, targetul de vânzări prea sus, poate fi o criză de leadership, poate fi o problemă cu salariile, sau cu relațiile interpersonale.
„Oameni buni, sunteți insuficient plătiți și nici nu aveți ore suplimentare! Managementul vă datorează niște bonusuri, dar nu vă poate da nimic acum pentru că nu ne-am atins obiectivele. Planul meu este să fac să lucrați pentru mai mulți clienți, deci să avem venituri mai mari, deci posibilitatea de ore suplimentare și a unui bonus de performanță. Veți primi un plan de premiere onest și realizabil, vom face bani împreună. Vă vor lipsi oare ambiția și perseverența?” – ar putea suna o proclamație corporatistă cu tupeu.
Comunicarea internă e o chestie simplă, sau aproape imposibilă, depinde la ce te raportezi. Piatra de temelie însă trebuie să fie abordarea deschisă a problemelor. E riscant să ne ascundem după deget: Napoleon trebuia să-și mâne soldații să tragă în inamici și să îi pună pe fugă, managementul de astăzi trebuie să-și pună salariați să scrie / producă și să obțină venituri și profit.
Propunerea strategică
Nivelul următor, în comunicarea internă, este formularea propunerii motivaționale.
„Planul meu să vă conduc în cele mai fertile câmpii ale lumii. Provincii bogate și orașe mari vor fi în puterea voastră; acolo veți găsi onoare, glorie și bogăție” – spunea Napoleon în 1796.
Nu există un motivațional universal. Fiecare individ are propriile sale obiective, pe care și le ajustează atunci când intră într-o comunitate, pentru că acesta este schimbul necesar: dai din independență în schimbul protecției grupului.
Să fim realiști: 9 din 10 angajați sunt angajați exclusiv pentru salariu. Serios. 9 din 10 soldați ai lui Napoleon erau în armată pentru că altfel ar fi murit de foame. Și totuși, Micul Corsican i-a transformat în cea mai motivată armată a lumii, la acel moment. Ai vrea și tu o astfel de echipă, nu?
Tot auditul îți spune ce mai vor oamenii tăi. Poate că vor să lucreze de acasă și atunci în loc să pierzi vreme și energie convingându-i să vină la birou, fă-i să își dorească acest lucru și în plus, implementează un sistem de control și comunicare online.
Ce vor oamenii tăi, minus fantezii și copilării, înseamnă pachetul de motivare al echipei tale, consolidat în baza opțiunilor și dorințelor lor. Sau, cum i se mai spune, Employer Value Proposition (EVP). Bine, peste pachetul sec mai adaugi un sos de cultură organizațională, plus ceva condimente speciale, dar necesare pentru crearea și păstrarea unei direcții strategice a întregii organizații, cum ar fi obiective de business, traininguri pe anumite competențe și abilități, și maxim 5% discurs bombastic.
Cu un EVP postulat, fundamentat, acceptat de oamenii tăi și pus în funcțiune, poți ieși în lume să atragi nou-veniți.
În rest, poți continua să comunici intern în mod onest și fără exagerări. Prea mult îți va aduce prea puțin. Prea puțin nu-ți va aduce mult. Pentru un consum moderat de comunicare internă, consumați cu moderație servicii de la V+O Communication.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *